Szkolenie medialne część 1: Stwórz własną osobowość medialną
Od dzisiaj, co tydzień na moim blogu, będziecie Państwo mogli zapoznać się z niektórymi programami szkoleń, których całość możecie Państwo znaleźć w mojej książce. Będę opowiadała o najważniejszych elementach, o których także pytacie Państwo w mailach, ale które wskazujecie jednocześnie jako te najistotniejsze.
Dziś cz. I, czyli tworzenie osobowości medialnej. Wiele w tym etapie coachingu, ale także budowania samoświadomości, samopoznania, spójności. To nieprawda, że by być w mediach skutecznym i wykorzystywać je w biznesie, trzeba grać określoną rolę – przestrzegam przed takim rozumieniem mediów i ich roli w pełni świadomym ich wykorzystywaniu. Ważne by być skutecznym mówcą, ale wciąż sobą.
Postaram się krok po kroku skłonić Was do odpowiedzenia sobie na bardzo ważne pytania, które są punktem wyjścia do tworzenia profilu publicznego, któremu poświęcam w „Medialnych lwach…” wiele uwagi i analizy.
Krok 1: Relacje medialne są lustrem tego, co istnieje w człowieku.
Popracuj z coachem i odpowiedz:
1. Czy wiesz kim jesteś i co masz do powiedzenia?
2. Czy potrafisz to ująć w jednym, prostym zdaniu, zrozumiałym dla każdego?
3. Czy sam rozumiesz to, co mówisz?
Krok 2: Uporządkuj swój świat:
1. Co jest Twoim zdaniem dobre, a co złe?
2. Skąd jesteś i jaki to miało wpływ na Twoje życie, także zawodowe?
3. Jakie są twoje korzenie biznesowe?
4. Czy pamiętasz kluczowe momenty w swojej karierze, które doprowadziły Cię do miejsca, w którym jesteś teraz?
5. Czy potrafisz z tego zbudować spójną historię?
Krok 3: Bądź sobą kiedy występujesz publicznie i kiedy rozmawiasz z dziennikarzem.
Zastanów się i napisz na kartce:
Wyobraź sobie, że jesteś na dużym sympozjum. W ciągu jednego dnia na scenie przewijają się dziesiątki ekspertów, bardzo mądrych wykształconych ludzi. Czyje słowa najbardziej zapamiętasz i dlaczego, zakładając, że jednym z prelegentów jest Lech Wałęsa?
Czy teraz już wiesz, co jest największą siłą narracji?
Krok 4: Odpowiedz na pytania, by w pełni skonkretyzować swój profil publiczny:
1. Jakie elementy mojej pracy wpływają na społeczność?
2. Czy identyfikuję się z tym, co jest przedmiotem mojego biznesu?
3. Czy między moim produktem, a moimi życiowymi ideami istnieje synergia?
4. Czy to, co tworzę, produkuję wpływa na styl życia ludzi, albo zmienia ich życie?
Krok 5: Stwórz:
1. Synergię miedzy ideą, produktem i Twoim profilem eksperckim w mediach.
2. Szkic narracji, jaką będziesz się posługiwał w trakcie wywiadów, dostosowując ją do odbiorcy medium, w jakim pracuje dany dziennikarz.
3. Podziel media na branżowe – stricte związane z Twoją branżą oraz na ogólnotematyczne. Czy zauważasz różnice w języku, którym będziesz się posługiwał?
No Comments