8 kwietnia 2015
Szkolenie cz.4, wystąpienia publiczne: Współczesny kanon wypowiadania się
Jak często przygotowujesz się do wystąpień publicznych? Rzadko prawda? Choć coraz częściej występujesz, czyż nie? Konferencje, sympozja, wydarzenia firmowe. Za każdym razem zastanawiasz się: jak to zrobić, by chcieli mnie słuchać? Z rozmów z menedżerami wiem, że mało kto przygotowuje się do tej roli. A na pytanie: jak wyszło? – każdy dorzuca zdawkowe: „no chyba było ok”.
Jeżeli będziecie potrzebować szybkich wskazówek, poniżej fragment instruktażu z 4 rozdziału „Medialnych lwów dla rekinów biznesu” (wyd. PWN, 2014), który powstał wspólnie z Bogusławem Chrabotą, naczelnym dziennika Rzeczpospolita.
- Ekonomika wypowiedzi: współczesny odbiorca, przyzwyczajony do nagłówków w internecie czy tweetów oczekuje krótkiej, ale interesującej treści. Pilnuj, by to co chcesz powiedzieć, było krótkie, zamiast użyć 10 zdań, ogranicz swój przekaz do 5. Ucz się skracania, esencji, tylko wtedy ludzie zapamiętają Twój główny przekaz.
- Eksponuj swoją ligę intelektualną: łatwo osiągnąć taki efekt, wprowadzając cytaty, związki słowotwórcze i idiomy.
- Operuj liczbą, ale wybierz jedną bądź dwie. Podawanie zbyt wielu danych statystycznych powoduje, że ludzie gubią się w odbiorze i rozmywa się przekaz główny. Ludzie zapamiętują góra jedną bądź dwie liczby. Do tego liczba musi być podawana w kontekście. Omów po co ją podajesz i co z tego wynika, w przeciwnym razie nikt jej nie zapamięta
- Żartuj, ale z umiarem. Żartując pokazujesz słuchaczom, że masz do siebie dystans. Żart powinien być jednak jedną z figur. Żartując cały czas możesz stwarzać wizerunek lekceważącego publiczność i sytuację.
- Rondo. To nic innego jak zaczynanie i kończenie wypowiedzi tym samym stwierdzeniem, zdaniem. Dla słuchacza jest to sygnał, że wiemy o czym mówimy i podkreślamy to. Taka figura powoduje, że nasza wypowiedź jest spójna, a powtórzona na początku i końcu wzbogaca formę.
- Stosuj pauzy i trenuj ciszę sceniczną. Osoby występujące przed publicznością często nie doceniają pauzy, chwilowego zatrzymania się. Efektem tego, są nieprzyjemne dla ucha, dźwięki przystankowe typu: yyy, aaa lub jakby. Jest to dowód na brak koncentracji mówiącego. Dźwięki te sygnalizują także brak pewności i szukanie w głowie odpowiedniego słowa. Ciszę wykorzystuj do zbudowania silnego komunikatu, pozbawionego wątpliwości,. Twoją wątpliwość poczuje publiczność i staniesz się niewiarygodny.
- Mowa mikrofonowa. Do mikrofonu mówi się cichym, stanowczym głosem, najlepiej w niskich rejestrach. Krzycząc do mikrofonu, złapiesz zadyszkę i zgubisz komunikat.
- Nie siedź za biurkiem przemawiając do ludzi . W ten sposób sygnalizujesz barierę, którą ludzie odbierają jako wycofanie się. Przemieszczaj się po sali. Wcześniej sprawdź ile będziesz miał miejsca i ustal jak będziesz się poruszał po scenie.
- Mówiąc do ludzi patrz im w oczy. Zawsze wybieraj spośród publiczności osoby, do których będziesz się zwracał bezpośrednio. Taka technika pozwala zbudować dobry kontakt z publiką. Będziesz postrzegany jako odważny i otwarty.
No Comments