Elitarne lekcje z komunikacji medialnej i biznesowej
Lektura mowy noblowskiej Wisławy Szymborskiej może być najlepszą lekcją z wystąpień publicznych. Felietony Umberto Eco ukazujące się w „L’Espresso” stanowią doskonałe tło dla zrozumienia: dlaczego człowiek biznesu powinien przygotowywać się do wystąpień w mediach. Ciekawe, czy Eco myślał o tym, kiedy je pisał? Być może przekonacie się o tym Państwo po lekturze mojej książki „Rekiny biznesu w mediach. Sztuka tworzenia profilu publicznego”. To druga część wydanego w 2014 roku bestsellera PWN „Medialne lwy dla rekinów biznesu”.
Wspólnie z 8 rekinami biznesu stworzyliśmy 9 elitarnych lekcji z komunikacji biznesowej i medialnej. Henryka Bochniarz, Irena Eris, Rafał Brzoska, Jacek Santorski, Joanna Przetakiwicz, Rafał Bauer i Jarosław Zagórowski. Bohaterowie książki nie udzielają rad ex catedra, a i ja staram się tego nie robić. Byłoby to nieuczciwe sądzić i radzić, by zasady, które innym przynoszą biznesowe frukta – przyniosły je także czytelnikom tej książki. Każdy musi odnaleźć w tej wyrafinowanej materii swoje własne płótno i pędzel, swoją własną literę i jej krój. Czytelnik zainspirowany lekcjami przedsiębiorców, do których wprowadzam ćwiczenia oparte m.in. na kontekstach z literatury i sztuki, ma odnaleźć swój własny styl komunikacji w biznesie. To poszukiwanie własnego stylu opisuję poprzez wprowadzenie programu o nazwie Communication Quest – autorskiego programu dla biznesowych przywódców, przez którego podstawową część można przejść w III części tej publikacji.
Design książki nieprzypadkowo nawiązuje do stylistyki art deco, która charakteryzuje się syntetycznym ujęciem form – połączeniem dekoracji i ozdobników z jasnością przekazu i funkcjonalnością. Filozofia tej stylistyki doskonale współgra z treścią książki, bo właśnie tym powinna się cechować idealna komunikacja biznesowa i medialna. Płetwa jest jedynym elelementem, który pojawia się na okładce publikacji, jako metafora książki, ale i logo tego wydawniczego projektu.
Naprzeciw czytelnikom wychodzi praktyczna struktura książki. Na marginesach znajdują się liczne przypisy z autorskimi poradami, inspiracjami, ćwiczeniami, które są źródłem wiedzy na temat komunikacji oraz pozwalają rozwijać konkretne umiejętności. W gąszczu informacji pomaga odnaleźć się jedyny w swoim rodzaju system nawigacji (5 piktogramów), który pozwala także wracać do konkretnych fragmentów. Książkę wzbogacają liczne schematy oraz ilustracje, które pomagają czytelnikowi zrozumieć oraz zapamiętać jej esencję.
To z pewnością będzie książka, o której wielu powie, że nie powinna stać tylko na półce z literaturą biznesową. Dlatego nie zaczynaj czytania tej książki od notatek. Raczej poszukaj wygodnego, pięknego fotela i usiądź z filiżanką kawy. Odpocznij. Życie jest takie piękne.
No Comments