Elitarne lekcje z komunikacji biznesowej. Pierwsza odsłona kulis powstawania książki „Rekiny biznesu w mediach. Sztuka tworzenia profilu publicznego”

To nie będzie książka biznesowa. To będzie książka o sztuce. O sztuce komunikacji.

Jak wiele może łączyć biznes i sztukę? Jak można spojrzeć na komunikację w biznesie, tropiąc myśli bliskich nam twórców? Wszystko to, co jest kluczem do tworzenia profilu publicznego, zapisane jest w arcydziełach, a nie poradnikach biznesowych. Takie jest moje zdanie, choć Państwo możecie mieć inne. To, co Wiesław Myśliwski pisze w swoich powieściach o głosie, to doskonała odpowiedź na pytanie: dlaczego warto o głos dbać i świadomie go używać? Dlaczego w wystąpieniach publicznych ważna jest idea zespołowości? Doskonale tłumaczy to Zbigniew Herbert w zbiorze esejów „Barbarzyńca w ogrodzie”.

okno-1

W 2014 roku ukazała się publikacja „Medialne lwy dla rekinów biznesu. Sztuka świadomego wykorzystywania mediów.” Był to zbiór poradników, które tworzyłam razem z najlepszymi polskimi dziennikarzami: https://www.youtube.com/watch?v=9k-ivST8ex8. Książka została bardzo dobrze odebrana przez czytelników i trafiła na listę bestsellerów PWN. Po jej zakończeniu Dorota Siudowska-Mieszkowska, wydawca „Medialnych lwów…”, zaproponowała mi napisanie drugiej części, która powstała przy współpracy z liderami biznesu. Tym sposobem powstał zbiór rozmów o komunikacji medialnej i publicznej w biznesie.

HB-rep4

Pierwsza rozmowa, a jednocześnie pierwsza elitarna lekcja komunikacji będzie nosiła tytuł „Retoryka fair play”. Jest to rozmowa z dr Henryką Bochniarz, niekwestionowaną liderką przedsiębiorców w Polsce. Bycie fair w komunikacji biznesowej to absolutna podstawa i droga do zbudowania wiarygodności. Co znaczy bycie fair w kontakcie z partnerami biznesowymi i dziennikarzami? Dowiecie się Państwo już w styczniu.

„Nie uważam się za osobę konfrontacyjną. Dlatego nie podchodzę do wywiadów w mediach jak do rozgrywki. Traktuję je jako możliwość głośnego wypowiedzenia swojej opinii. Udział w rozmowie-polemice sprawia, że myśli są w ruchu” – mówi Henryka Bochniarz.

HB-rep2
Polscy liderzy muszą zdawać sobie sprawę, jak wiele zmieniło się w ostatnich latach w obszarze komunikacji i jak ewoluują narzędzia do komunikowania się z partnerami biznesowymi. Henryka Bochniarz opowiadać będzie m.in. o tym jak uczyła się komunikacji medialnej i jak ten proces zmieniał się w czasie:
„Kiedy byłam ministrem, media miały zupełnie inny charakter. Nie było szybkiej telewizji, ale przede wszystkim nikomu nie śniły się media społecznościowe. Komunikacja opierała się głównie na kontakcie z dziennikarzami prasowymi. Rad udzielała mi nieżyjąca już dziennikarka pracująca w Życiu Gospodarczym. I to szkolenie ograniczało się zaledwie do kilku technicznych rad. W zasadzie ona zapoznawała mnie z dziennikarzem, z którym miałam rozmawiać. I tyle. Dopiero szkolenia korporacyjne nauczyły mnie, jak formułować wypowiedzi, aby mieściły się w setce lub jak unikać zbyt szczegółowych odpowiedzi, które z punktu widzenia ochrony interesów firmy, nie powinny być przekazane. Dzisiaj trening mniej dotyczy treści i meritum, a bardziej zwraca się uwagę na specyfikę kanału i umiejętności kondensacji. Jak komunikować się w telewizji, jak w radiu, jak w sieci? Uczymy się mówić to, co chcemy by wybrzmiało, ale z akcentem na to, by całość nie przekroczyła 100 sekund”.

Ola-1

 

No Comments

Post a Comment