Ekonomika wypowiedzi
O ekonomice wypowiadania się w mediach, a także podczas wystąpień publicznych pisałam już nieraz, bo jest to dzisiaj bardzo ważny element wypowiadania się. Mówiąc krótko i konkretnie – szybciej zapadasz w pamięć. Skondensowany przekaz pozwala uchwycić sedno, zatrzymać uwagę i pociągnąć za sobą publiczność. O innym aspekcie tej ekonomiki, wynikającej bardziej z istoty funkcjonowania mediów, opowiem dzisiaj przytaczając anegdotę Arkadiusza Ekierta z radiowej Trójki.
Ekiert mówi tak: „Zadzwoniłem kiedyś do profesora z Politechniki Warszawskiej z prośbą o komentarz naukowy do zilustrowania tematu. Zadzwoniłem, a on oczywiście, jak to profesor, mówi: „Jestem bardzo zajęty, a na kiedy by pan to potrzebował?”. A ja mówię, że będę za pół godziny. Zgodził się. Potraktował to spotkanie bardzo serio. Widziałem, że miał na biuru książki dotyczące tego zagadnienia, więc musiał się przez te pół godziny solidnie przygotować. Rozmawiał ze mną z dobre pół godziny albo i więcej. Mówił rzeczowo, konkretnie, ja to wszystko nagrywałem, bo wyznaję taką zasadę, że lepiej nagrać więcej i wybrać, niż żałować, że się czegoś nie nagrało. W zasadzie włączam rejestrator dźwięku od razu jak wchodzę, więc nagrałem tego materiału całkiem sporo. W Trójce jest taka zasada, że materiały reporterskie trwają ok. 3 do 5 minut. W materiale, który dotyczy jakiegoś tematu wypowiadają się 3, 4 osoby, więc jedna osoba nie może być cytowana przez 20 minut, tylko przez góra 20 sekund. Oczywiście zawsze jest dylemat. Myślę: tu ciekawie powiedział, tam też ciekawy wątek, co tu wziąć? Co wybrać z 30-minutowej rozmowy, gdzie ekspert ciekawie opowiada, a ty masz wziąć 25 sekund? To jest zawsze problem, no ale w końcu podjąłem decyzję. Profesor po audycji zadzwonił do mnie i powiedział: „Ja się tak przygotowałem, tyle czasu dla pana poświęciłem, a pan 30 sekund puścił, pan jest niepoważny”. On był poważnie oburzony, że go zlekceważyłem, źle potraktowałem”.
Więcej takich przykładów znajdziecie Państwo w mojej książce „Medialne lwy dla rekinów biznesu”:
http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/256182/medialne-lwy-dla-rekinow-biznesu.html?pwn_source=pasek_nowosci&pwn_medium=banery&pwn_campaign=autopromocja&pwn_term=portal_wiedzy.
No Comments