fbpx

Ekonomika wypowiedzi

O ekonomice wypowiadania się w mediach, a także podczas wystąpień publicznych pisałam już nieraz, bo jest to dzisiaj bardzo ważny element wypowiadania się. Mówiąc krótko i konkretnie – szybciej zapadasz w pamięć. Skondensowany przekaz pozwala uchwycić sedno, zatrzymać uwagę i pociągnąć za sobą publiczność. O innym aspekcie tej ekonomiki, wynikającej bardziej z istoty funkcjonowania mediów, opowiem dzisiaj przytaczając anegdotę Arkadiusza Ekierta z radiowej Trójki.

IMG_4088

Ekiert mówi tak: „Zadzwoniłem kiedyś do profesora z Politechniki Warszawskiej z prośbą o komentarz naukowy do zilustrowania tematu. Zadzwoni­łem, a on oczywiście, jak to profesor, mówi: „Jestem bardzo zajęty, a na kiedy by pan to potrzebował?”. A ja mówię, że będę za pół go­dziny. Zgodził się. Potraktował to spotkanie bardzo serio. Widziałem, że miał na biuru książki dotyczące tego zagadnienia, więc musiał się przez te pół godziny solidnie przygotować. Rozmawiał ze mną z dobre pół godziny albo i więcej. Mówił rzeczowo, konkretnie, ja to wszystko nagrywałem, bo wyznaję taką zasadę, że lepiej nagrać więcej i wybrać, niż żałować, że się czegoś nie nagrało. W zasadzie włączam rejestrator dźwięku od razu jak wchodzę, więc nagrałem tego materiału całkiem sporo. W Trójce jest taka zasada, że mate­riały reporterskie trwają ok. 3 do 5 minut. W materiale, który doty­czy jakiegoś tematu wypowiadają się 3, 4 osoby, więc jedna osoba nie może być cytowana przez 20 minut, tylko przez góra 20 sekund. Oczywiście zawsze jest dylemat. Myślę: tu ciekawie powiedział, tam też ciekawy wątek, co tu wziąć? Co wybrać z 30-minutowej rozmo­wy, gdzie ekspert ciekawie opowiada, a ty masz wziąć 25 sekund? To jest zawsze problem, no ale w końcu podjąłem decyzję. Profesor po audycji zadzwonił do mnie i powiedział: „Ja się tak przygotowa­łem, tyle czasu dla pana poświęciłem, a pan 30 sekund puścił, pan jest niepoważny”. On był poważnie oburzony, że go zlekceważyłem, źle potraktowałem”.

IMG_4086

Więcej takich przykładów znajdziecie Państwo w mojej książce „Medialne lwy dla rekinów biznesu”:
http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/256182/medialne-lwy-dla-rekinow-biznesu.html?pwn_source=pasek_nowosci&pwn_medium=banery&pwn_campaign=autopromocja&pwn_term=portal_wiedzy.

 

No Comments

Post a Comment