Dlaczego w firmie warto mieć kogoś z umiejętnościami medialnymi?
Jeśli coś wydaje ci się głupie, absurdalne i niewykonalne, i nawet ci się nie śni by o tym powiedzieć w firmie, to właśnie dlatego powinieneś to zrobić! Ale by się ośmielić – potrzebujesz świadomego komunikacyjnie lidera, który potrafi budzić twoją kreatywność.
Menedżerowie prowadzący spotkania zespołu, zebrania, burze mózgów także powinni przechodzić szkolenia medialne. Mówię o tym, ponieważ po jednym z moich ostatnich szkoleń pojawiło się pytanie: kogo w firmie należy szkolić z komunikacji medialnej i czy powinno się szkolić tylko rzeczników? Otóż menedżerów prowadzących projekt, którzy muszą rozmawiać o stanie jego realizacji z zespołem także. Pojawia się jednocześnie pytanie: dlaczego w firmach spotkania zespołów prowadzone są przez ludzi o kiepskich kompetencjach komunikacyjnych?
Szkolenie medialne stało się dzisiaj jeszcze bardziej uniwersalne, a to dlatego, że nie mamy już tylko do dyspozycji klasycznych mediów, ale kanały, które wytwarzamy sami, by stale utrzymywać kontakt z Klientami. Mówię to np.: o kanałach na Youtube, ale nie tylko. Filmy uruchamiamy nawet na własnych serwisach www. To niesamowite, że medialne trendy kadrowania obrazu, gdzie postać jest duża i zapełniała cały ekran, by niemal z niego wchodzić do naszego domu, przenosi się na narzędzia komunikacji biznesowej. Wystarczy spojrzeć na serwisy www lekarzy – oczywiście tych świadomych marki. I właśnie dlatego szkolenia medialne stały się powszechniejsze. Potrzebujemy ich bardziej niż kiedyś, ponieważ to, że obcujemy z okiem kamery na potrzeby chociażby social mediów, stało się niemal codziennością.
Szkolenie medialne ważkie jest także dla tych, którzy prowadzą zebrania firmowe.
Spotkanie. Miting. Z planem. Bez planu. Wzajemna inspiracja. Sięganie po kreatywność. Swoją. Cudzą. Wzajemność. Budowanie wspólnoty. Ruch myśli. Ścieranie się. Mieszanka wybuchowa osobowości. Intonowanie. Ukrywanie wstydu. Granie pierwszych skrzypiec. Rozbiegany wzrok.
Takich określeń, czym jest zebranie w firmie, można by mnożyć bez końca. Ale wszyscy znamy tę formę pracy z własnych firm i firm naszych klientów, u których także odbywamy spotkania. Spotkania robocze, podsumowujące, wspierające, pomocnie – dużo by wymieniać, ale przejdźmy do rzeczy.
Zróbcie Państwo eksperyment: jak długo jesteście w stanie utrzymać satysfakcjonujący dla zespołu poziom uwagi na zebraniach firmowych? Spróbujcie też ustalić listę tych rzeczy, które pomagają Wam tę uwagę utrzymać. Wreszcie – prezesie, menedżerze projektu – kogo wyznaczasz do prowadzenia takich spotkań?
Najczęstszy błąd prowadzenia zebrań, które przecież mają pchnąć do przodu machinę zadań, są źle dobierani ludzie do ich prowadzenia. Kompetencje medialne to m.in. te talenty, które pomagają nam w prowadzeniu spotkań zespołowych. Dlaczego?
Po pierwsze – osoba prowadząca ma świadomość tego jak ważny jest głos w prowadzeniu dyskusji i burzy mózgów.
A po drugie – osoba prowadząca ma świadomośc utrzymywania odpowiedniego poziomu energii w dyskusji, by ludzie mieli energię do rozwiązywania problemów i by nie bali się prezentować swoich pomysłów – z doświadczenia wiem, że jeśli coś na pierwszy rzut oka wydaje się głupie i absurdalne, może być początkiem czegoś niezwykle trafnego – ale by to oprawić, dopracować, doszlifować – potrzebna jest skuteczna komunikacja. Jeśli coś wydaje ci się głupie i nawet ci się nie śni, by o tym pwoiedzieć, to właśnie dlatego powinienieś to zrobić.
Głos. Odwaga. Energia. Klimat.Timing.
No Comments